CHLADENIE MOTOROV
účel chladenia
Chladenie má za úlohu odvádzať z motora do okolia prebytočné nevyužité teplo, ktoré prešlo počas procesu spaľovania na jednotlivé časti motora a do mastiaceho oleja.
Teplo je nutné odvádzať vzhľadom k obmedzenej tepelnej odolnosti piestov, valcov, hlavy valcov, turbodúchadla a mastiaceho oleja. Chladením sa u zážihových motorov znižuje sklon k detonačnému spaľovaniu. Pri plnom zaťažení motora sa musí chladením odviesť 20-30% tepla, ktoré sa uvoľňuje pri spaľovaní. Pre pohon vozidla ho nevieme využiť.
Chladenie - Chráni pred prehriatím častí motora, ktoré nemôžu teplo priamo odovzdať chladiacej kvapaline alebo chladiacemu vzduchu. Pomáha odvádzať teplo
ÚčEL - Odvádzať prebytočné teplo z motora
POžIADAVKY NA CHLADENIE:
- Nízka hmotnosť chladiacej sústavy
- Dobrý prestup tepla
- Vysoký chladiaci výkon
- Nízky spotreba energie pri prevádzke
- Hl.časti kvapalin.-chladiacej sústavy
Kontrola chladiacej sustavy:
- Kontrola dostatočného množstva chladiacej kvapaliny
- Pravidelná výmena chladiacej kvapaliny – s ohľadom na zimné obdobie
- Pri zohriatom motore doplňovať chladiacu kvapalinu
- Kontrola podtlakového a pretlakového uzáveru
- Kontrola tesnosti hadíc a spojok
- Čistota rebier chladiča
- Kontrola činnosti tepelného snímača
- Kontrola celistvosti vyrovnávacej nádržky
- Kontrola činnosti termostatu
Údržba a oprava chladiča:
- Netesný chladič – oprava sa môže robiť spájkovaním, pri malých netesnostiach sa pridáva tesniaci prostriedok. Potom sa chladič skontroluje pri zohriatej kvapaline a tlaku 0,1 MPa nesmie po dobu 1 až 2 minút dôjsť k poklesu tlaku.
- Upchaný chladič – pre vyčistenie sa používajú chemické prípravky a nesmie s používať tzv. tvrdá voda.
Chybný termostat – neotvára malý a veľký chladiaci okruh. Kontrola sa robí ponorením termostatu do zohriatej vody, kde kontrolujeme teplotu otvorenia termostatu
Údržba čerpadla:
- - Zadretie ložiska – vymeniť
- Chybná upchávka drenážneho kanálika – vymeniť
- Slabý prietok vplyvom usadenín – vyčistiť
Prehrievanie motora:
- Vodný kameň v chladiči
- Znečistený povrch chladiča
- Poškodený termostat
- Nízke otáčky čerpadla
- Nízke otáčky ventilátora
- Zlý prívod vzduchu k chladiču
- Voľné klinové remene
spôsoby chladenia
- chladenie vzduchom
- chladenie náporom vzduchu počas jazdy
- chladenie ventilátorom
- chladenie kvapalinou
- termosifónové obežné chladenie
- chladenie s núteným obehom
- vnútorné chladenie
-spôsobuje ho skupenské teplo pri odparovaní paliva
vhodnosť použitia jednotlivých druhov chladenia s ohľadom na zemepisnú polohu
, Pre krajiny v ktorých sa vyskytujú piesočné búrky je vhodnejšie vzduchové chladenie preto, že piesok môže zaniesť jednotlivé otvory v chladiči. Pre krajiny s vysokými mínusovými teplotami je lepšie kvapalinové chladenie preto, že je možné využiť predohrev chladiacej kvapaliny pred ranným štartom.
hlavné časti chladiacej sústavy
Najviac používaným chladením je chladenie s núteným obehom.
Tento systém chladenia sa skladá s týchto prvkov:
- čerpadlo chladiacej kvapaliny
- termostat
- chladič
- ventilátor
- vyrovnávacia nádobka
- tepelný spínač a snímač teploty
- teplomer
- radiátor kúrenia
Čerpadlo chladiacej kvapaliny – je konštruované ako rotačné odstredivé radiálne čerpadlo. V telese čerpadla sa otáča rotor s radiálnymi lopatkami. Lopatkové koleso tlačí kvapalinu smerom von. Chladiaca kvapalina sa do čerpadla privádza z chladiča alebo priama z komory termostatu. Pohon čerpadla je obvykle klinovým remeňom od kľukového hriadeľa. Otáčky obežného kolesa sú vyššie ako otáčky kľukového hriadeľa vzhľadom na dopravované množstvo chladiacej kvapaliny. Výhodný je elektronicky riadený a regulovaný pohon čerpadla v závislosti na teplote chladiacej kvapaliny.
Termostat – je regulátorom teploty. Plynulým prepínaním prúdenia chladiacej kvapaliny medzi malým (skráteným) a veľkým chladiacim okruhom (okruh s chladičom) sa dosahuje rýchly ohrev motora na prevádzkovú teplotu a malých zmien pri meniacich sa prevádzkových podmienkach.
Regulácia teploty má podstatný vplyv na:
- spotrebu paliva
- zloženie výfukových plynov
- opotrebenie
V súčasnosti sa používajú tri druhy termostatov:
- termostat s dvojitým ventilom
- termostat s tepelne rozťažnou pevnou látkou
- termostat riadený podľa charakteristiky
Výhodami riadeného termostatu sú:
- zníženie spotreby
- zníženie škodlivín vo výfukových plynoch
Chladič – má za úlohu odvádzať do vzduchu teplo motora prijaté chladiacou kvapalinou. U automobilov s automatickou prevodovkou sa chladičom odvádza i teplo prevodovky. Chladičom prechádza teplo zhora dolu. Chladič sa skladá z hornej a dolnej komory na chladiacu kvapalinu medzi ktorými je umiestnený výmenník tepla.
Výmenník tepla tvoria:
- rúrky chladiacej kvapaliny
- dierované priečky
- vlnovité rebrá
- bočné časti
V súčasnosti sa najviac používajú:
- chladiče s priečnym prúdením – sú to chladiče u ktorých sú komory umiestnené na boku výmenníka. Chladiaca kvapalina prúdi z jednej strany na druhú. Tieto chladiče majú malú konštrukčnú výšku.
- chladič s priečnym prúdením pre nízku a vysokú teplotu – použitie deliacej priečky v komore a rôzne vysoko umiestnených nátrubkov vtokových a výtokových hrdiel umožňuje vytvorenie dvoch rôznych zón. V hornej časti chladiča je zóna s teplotným spádom asi 7°C, v dolnej časti s teplotným spádom 20°C.
Ventilátor – jeho úlohou je zásobovať chladič a motorový priestor dostatočným množstvom chladiaceho vzduchu, najmä pri pomalej rýchlosti jazdy alebo ak vozidlo stojí.
Druhy pohonov ventilátorov:
- pevný pohon – čerpadlo je stále poháňané pokiaľ motor beží, remeňom od kľukového hriadeľa. Zo zvyšujúcimi sa otáčkami motora rastie aj výkon čerpadla.
- variabilný pohon – požiadavka na výkon ventilátora je podľa rýchlosti jazdy a podľa prevádzkového stavu motora veľmi rozdielny. Aby sa ušetrili straty na výkone je ventilátor pripojený cez spojku alebo je poháňaný elektromotorom s meniteľnými otáčkami.
Vyrovnávacia nádobka – slúži na vyrovnanie tlaku chladiacej kvapaliny pri studenom a teplom motore
Tepelný spínač a snímač teploty – môže byť použitý spolu s teplomerom alebo samostatne miesto teplomera. Ak je prekročená horná hranica prevádzkovej teploty termospínač pripojí červenú kontrolku k zdroju a tá sa rozsvieti.
Teplomer – ukazuje okamžitú teplotu chladiacej kvapaliny
Radiátor kúrenia – je vlastne výmenník tepla, ktorý ohrieva vzduch prúdiaci do kabíny vodiča alebo posádky.
pojmy náporové, podtlakové a ejektorové chladenie
Vyskytujú sa pri vzduchom chladených motoroch.
Náporové chladenie – pri tomto spôsobe chladenia je ventilátor umiestnený pri vstupe do chladiaceho plášťa, cez ktorý sa vzduch pretláča, ventilátor nasáva studený vzduch.
Podtlakové chladenie – ventilátor je umiestnený na výstupe z chladiaceho plášťa. Ventilátor nasáva teplý vzduch.
Ejektorové (vysávačové) chladenie – je podtlakové ale nemá ventilátor. Chladiaci plášť je ukončený difúzorom. Princíp je vtom že výfukové potrubie ústí do ejektora kde výfukové plyny strhávajú vzduch z chladiaceho plášťa, miešajú sa s nim a potom táto zmes vychádza difúzorom do ovzdušia. Nevýhoda je vysoká hlučnosť.
Takéto chladenie sa používa v pretekárskych automobiloch.
poruchy motora - ak je chladenie nedostatočné
- málo chladiacej kvapaliny v systéme
- termostat neotvára
- čerpadlo chladiacej kvapaliny je chybné
- snímač teploty chladiacej kvapaliny je chybný
- motor sa sústavne prehrieva
príčiny porúch chladenia
- nános z hrdze a kotlového kameňa prípadne aj tuku na stenách chladiča ale najmä v zúžených priechodoch okolo valcov a ventilov – chladiacu sústavu treba občas vyčistiť a kotlový kameň odstrániť
- znečistený povrch a priechody chladiča prachom a hmyzom – prepláchnuť prúdom vody
- staré a napučané gumové hadice sťažujú priechod vody – hadice vymeniť
- poškodený alebo nedostatočne fungujúci termostat brániaci chladeniu veľkým okruhom – termostat odskúšať prípadne vymeniť
- nedostatočná činnosť čerpadla a ventilátora – napnúť alebo vymeniť klinový remeň
- chybné tesnenie hlavy valcov – tesnenie vymeniť
- nános špiny a prachu v kľukovej skrini – nechladí sa aj olejom – vyčistiť
- nedostatočné množstvo oleja v motore, olej má rýchlejší obeh, nestačí ochladnúť – doliať olej
- nedostatočný prívod vzduchu ku chladiču, spôsobujú ho rôzne ozdoby, ďalšia húkačka, prídavné reflektory a pod. – odstrániť
- prefukujúce ventily a vrstva karbónu v spaľovacom priestore, znemožňuje dostatočný odvod tepla – karbón odstrániť, ventily zabrúsiť
- nadmerné usadzovanie sadzí vo výfukovom potrubí alebo v tlmiči výfuku, spôsobuje to stlačenie výfukového potrubia, tlmiča alebo prepálenie tesnenia výfuku – poškodené časti vymeniť
- zlé nastavenie zapaľovania a veľmi úsporné nastavenie karburátora
aké požiadavky by mala spĺňať chladiaca kvapalina
Preto, že sa automobily používajú aj v zime, čistá voda na celoročné používanie nevyhovuje. Zamrznutie chladiacej kvapaliny môže zničiť blok motora, hlavu valcov aj chladič.
Snahou výrobcov bolo aby chladiaca kvapalina zamŕzala pri nižšej teplote ako je 0°C.
V súčasnosti sa do chladičov dáva nemrznúca zmes aby jej strata odparovaním nebola veľká používajú sa uzavreté chladiace systémy. Súčasné nemrznúce zmesi sa vyrábajú na báze glykolu a riedia sa destilovanou vodou. Pomer riedenia sa má robiť tak aby teplota tuhnutia roztoku bola o 5°C pod teplotou okolia.
kontrola funkčnosti termostatu
Termostat sa kontroluje tak že, sa demontuje a vloží sa do ohrievanej vody. Teplota sa sleduje teplomerom. Termostat by mal plne otvoriť ventil smerom ku chladiču pri dosiahnutí na ňom vyznačenej hodnoty.