25.4._DOA
TC: Spaľovacie motory automobilov
už prebraté témy:
- demontáž motora
- blok motora a spodné veko motora
- opravy bloku motora
Pracovné valce
- konštrukcia vyhotovenia valcov má vplyv na životnosť motora. Hlavným opotrebovaním valcov, ktoré sú v prevádzke vystavené veľkému mechanickému a tepelnému namáhaniu, je opotrebenie ich klzných plôch + opotrebovanie valcov v dôsledku korozívnych účinkov spalín = > materiál: siva, legovaná liatina + dodatočná povrchová úprava
- podľa konštrukčného vyhotovenia rozlišujeme valce odliate v jednom celku s blokom motora alebo valce vybavené zložkou valca.
Príznaky poškodenia tesnenia hlavy valcov:
- strata výkonu motora,
- úbytok chladiacej kvapaliny /pozorujeme biely výfukový plyn/,
- úbytok oleja,
- v motorovom oleji je chladiaca kvapalina /množstvo oleje neubúda, ale pribúda/,
- v chladiacej kvapaline je motorový olej,
- chladiaca kvapalina silno víri,
- pri dvoch susedných valcoch nie je kompresia.
Opravy pracovných valcov
- pracovné valce sa triedia spoločne s piestmi podľa priemeru do 3 – 5 rozmerových skupín, odstupňovaných po 0,1 alebo 0,2 mm (označené písmenami A – E na bloku motora)
- rozmerová skupina pracovného valca a piesta sa musí zhodovať, aby bola zaručená výrobcom predpísaná vôľa medzi piestom a valcom. Montážna vôľa sa meria mierkou a býva v rozmedzí 0,05 – 0,08 mm na nových stredne veľkých motoroch max. 0,15 – 0,2 mm po opotrebovaní
Postup opravy:
a/ premerať pracovné valce dutinometrom, v 3 – 4 úrovniach pozdĺžnej a priečnej rovine motora. Ak je rozdiel medzi priemerom valca a piesta väčší ako max. prípustná vôľa, je nutné valec prevŕtať a a vyhonovať – podľa údajov výrobcu
b/ po honovaní – je možné pracovnú plochu valca lapovať jemnozrnným brúsnym plátnom
c/ vybrať pre takto opravený valec piest príslušnej rozmerovej triedy
- na vyrovnanie presahu valca – kovové podložky, presah v rozmedzí 0,03 – 0,07 mm v dotiahnutom stave, špeciálne meradlá odporúčané výrobcom.
Obr.1 Meranie priemeru valca dutinometrom
Obr. 2 Miesta na meranie priemeru valca:
A, B – smer merania, 1,2,3 – miesta merania