Ovládacie mechanizmy brzd - dopl.
Ovládacie mechanizmy bŕzd:
- posilňovače - podporiť svalovú silu vodiča pri brzdení a/ podtlakový b/ hydraulický
- podporné systémy
- ABS – protiblokovací systém
- BAS – brzdový asistent
- ASR (ASC) – protipreklzový systém
- EMS – elektronická regulácia výkonu motora
- MSR – regulácia záberového momentu motora
- FDR (ESP, DSC) – regulácia dynamiky jazdy
Elektronická regulácia podvozku musí zaručiť bezpečné vedenie automobilu pri zrýchľovaní (akcelerácií), pri riadení a brzdení. Prenos síl medzi pneumatikou a vozovkou bez preklzu nie je možný, pretože pneumatika nie je s vozovkou spojená ozubením a pri pohone alebo brzdení troška kĺže.
Každú zmenu pohybu možno dosiahnuť iba silami na pneumatikách.
Sú to:
- hnacia alebo brzdná sila – pôsobí v pozdĺžnom smere (v smere jazdy)
- bočná sila – je spôsobená zmenou riadenia alebo vonkajšími rušivými vplyvmi (napr. bočný vietor)
- normálová sila – spôsobuje ju hmotnosť vozidla a pôsobí kolmo na vozovku
Veľkosť týchto síl závisí od:
- povrchu vozovky (asfalt, betón, piesok,...)
- stavu a tipu pneumatík (letné, zimné,...)
- poveternostných vplyvov (sucho, vlhko, vietor, sneh, ľad,...)
Regulačné systémy:
- ABS (protiblokovací systém) – zabraňuje blokovaniu kolies pri brzdení
- BAS (brzdový asistent) – rozlišuje núdzové situácie a zaisťuje plný brzdový účinok
- ASR (protipreklzový systém) – zabraňuje prešmykovaniu kolies pri rozbiehaní vozidla a pri akcelerácií
- EMS (elektronická regulácia výkonu motora) – znižuje prechodne krútiaci moment motora pokiaľ nezaberú kolesá
- MSR (regulácia záberového momentu motora) – znižuje preklz bŕzd poháňaných kolies v posuvnom chode zvýšením krútiaceho momentu motora
- FDR (regulácia dynamiky jazdy) – zabraňuje šmyku vozidla
ABS sa skladá z nasledujúcich hlavných komponentov:
- snímač otáčok kolesa (čidlo otáčok s impulznými krúžkami)
- elektronická riadiaca jednotka
- magnetické ventily
Magnetické ventily sa spínajú elektronickou riadiacou jednotkou v troch regulačných fázach:
- nárast tlaku
- zachovanie tlaku
- pokles tlaku
Nedovoľujú zablokovanie kolies.
Druhy protiblokovacích systémov
Podľa počtu regulačných kanálov a snímačov rozlišujeme dva systémy:
- štvorkanálový – každé koleso je riadené samostatne jedným snímačom. Brzdy musia byť zapojené diagonálne alebo zo zapojením predná náprava, zadná náprava.
- trojkanálový – s tromi alebo štyrmi snímačmi pri zapojení brzdových okruhov predná náprava, zadná náprava
Existujú ešte ďalšie varianty týchto dvoch systémov.
Požiadavky kladené na ABS:
- regulácia brzdenia musí zaistiť stabilitu a riaditeľnosť vozidla pri všetkých stavoch jazdnej dráhy (od suchej vozovky až po ľad).
- ABS musí využívať maximálny súčiniteľ trenia medzi vozovkou a kolesami vozidla.
- regulácia brzdenia musí prebiehať v celej rýchlostnej oblasti vozidla až do rýchlosti chôdze (4km/h).
- regulácia brzdenia sa musí rýchlo prispôsobiť zmenám priľnavosti vozovky.
- pri brzdení na vozovke s nerovnomernou priľnavosťou kolies na pravej a ľavej strane vozidla má vozidlo tendencie sa vychyľovať priečne na smer jazdy (vznik stáčavých momentov – vznik a zväčšovanie momentu musí byť pomalé, aby aj neskúsený vodič bol schopný reagovať a otáčaním volantu do protismeru situáciu zvládnuť).
- pri brzdení v zákrute musí zostať vozidlo stabilné a ovládataľné s čo najkratšou brzdnou dráhou.
- regulácia brzdenia musí rozoznať aquaplaning a vhodne naň reagovať (vozidlo musí zostať stabilné a pohybovať sa v priamom smere).
- musí zabrániť rozkývaniu vozidla.
- bezpečnostné obvody musia neustále kontrolovať bezchybnú funkciu systému ABS. Ak kontrolný systém zistí poruchu, ktorá by mohla ovplyvniť priebeh brzdenia, ABS sa vypne. Kontrolka ABS okamžite informuje vodiča, že má k dispozícii len základnú brzdovú sústavu bez ABS.
Zásady pri opravách ABS:
- ABS je bezpečnostný systém a jeho opravy môže vykonávať len vyškolený personál,
- z bezpečnostných dôvodov je testovanie a opravy tohto systému vykonávať len pomocou uvedených testerov, prípravkov a náradia.
- ak došlo k uvoľneniu hydraulických spojov, je potrebné po ich utiahnutí celý systém odvzdušniť a vykonať nizkotlakovú a vysokotlakovú skúšku tesnosti,
- pred začatím akýchkoľvek prác na systéme ABS je potrebné prečítať si pamäť porúch napr. pomocou testera KTS 300,
- je zakázaná jazda vozidla s odpojeným konektorom od riadiacej jednotky ABS,
- konektor riadiacej jednotky ABS sa môže rozpojovať len pri vypnutom zapaľovaní,
- skrutky na hydraulickej jednotke nesmú byť povoľované,
- pri práci s brzdovou kvapalinou dodržiavať bezpečnostné predpisy,
- poruchy v systéme sú zapísané do pamäti riadiacej jednotky, po ich odstránení musí byť vykonaná skúšobná jazda, pri ktorej je nevyhnutné minimálne po dobu 30s ísť najvyššou rýchlosťou 60 Km/h.