Cestné motorové vozidla
Motorové vozidlá rozdeľujeme na:
a) jednostopové – sú to prevažne motocykle s dvomi za sebou idúcimi kolesami, ktoré po sebe zanechávajú jednu stopu
b) dvojstopové – sú to všetky automobily, ktoré majú viac ako dve kolesá a zanechávajú po sebe dve stopy
Rozdelenie vozidiel podľa druhu:
- motocykle
- trojkolky
- štvorkolky
- osobné automobily
- autobusy
- nákladné automobily
- špeciálne automobily
- ťahače
- traktory
- ostatné vozidlá
motocykle – sú to jednostopové vozidlá na prepravu jednej alebo dvoch osôb sediacich za sebou, s pevnou oporou pre nohy vodiča pri jazde s pevnými stupačkami
trojkolky – sú trojkolesové motorové vozidlá zo súmerne usporiadanými kolesami k pozdĺžnej osi vozidla. Patrí sem aj motocykel s postranným vozíkom, ktorý má nesúmerne usporiadané kolesá k pozdĺžnej osi.
osobné automobily – sú to motorové vozidlá určené na prepravu najviac deväť sediacich osôb vrátane vodiča a batožiny, celková hmotnosť nepresahuje 3,5 t.
Podľa karosérie ich rozdeľujeme na:
- sedan
- hatchback
- liftback
- limuzína
- cupé
- kabriolet
- roadster
- combi
autobusy – sú to automobily na hromadnú prepravu osôb a členia sa podľa počtu miest na sedenie (nie na státie)
Rozdelenie: a) mestský – má väčší počet miest na státie. Sedadlá sú usporiadané priečne. Autobus má troje dverí
b) prímestský (linkový) – má väčší počet miest na sedenie ako na státie. Má jedny alebo dvoje dverí. Má dva rady sedadiel vo dvojiciach orientovaných v smere jazdy.
c) diaľkový – autobus je určený len pre sediacich
d) špeciálny
e) trolejbus
nákladné automobily – sú určené na prepravu nákladu každého druhu.
Podľa užitočného zaťaženia ich rozdeľujeme:
- do 3,5 t
- do 12 t
- nad 12 t
Podľa úpravy úložného priestoru ich delíme na:
- pickupy
- valníky
- sklápače
- skriňové automobily
- špeciálne automobily
špeciálne automobily – sú to motorové vozidlá, ktoré sú svojou konštrukciou a vybavením určené iba na vykonávanie určitých pracovných úkonov. Nie sú určené na prepravu.
ťahače – sú ťažné motorové vozidlá, ktoré sú svojou konštrukciou a vybavením určené na ťahanie návesu alebo prívesu
traktory – sú ťahače určené na nesenie a pohon rôzneho náradia a strojov v poľnohospodárstve a lesníctve, na vykonávanie rôznych prác s ťažnou a inou silou
štvorkolky – sú dvojstopové motorové vozidlá s motocyklovým motorom určené na prepravu jednej alebo dvoch osôb s pevnou oporou pre nohy vodiča a spolujazdca
Osobné automobily môžu mať karosériu:
- uzavretú
- meniteľnú
- otvorenú
- tudor – karoséria je dvojdverová, štyri sedadlá sú umiestnené v dvoch radoch
sedan – karoséria je najmenej štvormiestna, sedadlá sú v dvoch radoch a vnútorný priestor je nerozdelený
limuzína – karoséria je najmenej štvordverová, šesťmiestna, vnútorný priestor je za predným radom sedadiel oddelený priehradkou
cupé – karoséria je dvojdverová počet miest dve alebo tri v jednom rade. Za sedadlami je veľký priestor na batožinu alebo núdzové sedadlá.
combi – karoséria je päťdverová so zadnými dverami. Slúži na prepravu osôb a nákladov v spoločnom priestore. Sedadlá sú v dvoch radoch a sú sklopné.
- kabriolet – karoséria je najmenej štvormiestna opatrená čalúnenou strechou. Sedadlá sú v dvoch radoch. Dverné a bočné sklá sa spúšťajú spoločne s rámom alebo sú rámy odnímateľné. Predné sklo je pevné.
polo kabriolet – karoséria je najmenej štvormiestna, sedadlá v dvoch radoch. Strecha je sklápacia čalúnená. Rámy dverných, bočných a čelných okien sú pevné.
roadster-kabriolet – v karosérií sú dve až tri miesta v jednom rade, za nimi je batožinový priestor alebo núdzové sedadlá. Strecha je sklápacia čalúnená. Dverové a bočné sklá sa spúšťajú spolu s rámami. Čelný rám je pevný aj so sklom.
- turer – karoséria najmenej štvormiestna, sedadlá sú v dvoch radoch, strecha je plátenná sklápacia. Dverové a bočné okná možno demontovať, čelný rám s oknom sa dá sklopiť.
roadster – karoséria je dvoj až troj miestna so sedadlami v jednom rade, strecha môže byť pevná alebo sklápacia, dverové a bočné sklá sú odnímateľné a rám s čelným sklom je väčšinou sklopný
autobusy
a) minibusy – sú vlastne osobné automobily pre šesť až deväť osôb spolu s vodičom
b) mestské autobusy - má väčší počet miest na státie. Sedadlá sú usporiadané priečne. Autobus má troje dverí.
c) linkové autobusy - má väčší počet miest na sedenie ako na státie. Má jedny alebo dvoje dverí. Má dva rady sedadiel vo dvojiciach orientovaných v smere jazdy.
d) diaľkové autobusy - autobus je určený len pre sediacich
e) kĺbové autobusy – karoséria je dvojdielna spojená mechom. Strojový spodok je dvojdielny, spojený kĺbom alebo točnicou.
Pozn. jednotlivé časti nemožno používať samostatne
základné časti automobilov
automobil je zložitý stroj, ktorý sa skladá z rozlične zoskupených celkov. Tieto celky tvoria základné časti automobilu.
Sú to:
- strojový spodok – skladá sa z podvozka, poháňacej sústavy a príslušenstva
Pozn. strojový spodok sa môže pohybovať samostatne
- podvozok – je rám automobilu s podvesmi, riadením a príslušenstvom. Podves je predný a zadný. Podves tvorí náprava s kolesami, pružením a brzdami.
- pohon – je automobilový motor s príslušenstvom a úplným prevodovým mechanizmom
b) karoséria – časť automobilu v ktorej sú vytvorené priestory na využitie automobilu podľa jeho účelu. Spravidla je v nej uložená aj poháňacia sústava a prevodový mechanizmus. Samonosná karoséria nesie predný a zadný podves. Príslušenstvom automobilu alebo strojového spodku, podvozku, motora a karosérie sú pomocné zariadenia, pomocné prístroje a prostriedky s automobilom pevne spojené, ktoré sú z technického hľadiska potrebné na činnosť automobilu podľa jeho účelu alebo na samostatný pohyb strojového spodku, na funkciu podvozku, motora a karosérie.
automobily podľa umiestnenia hnacieho agregátu
Pod týmto rozumieme umiestnenie hnacieho ústrojenstva (motora, spojky, prevodovky a rozvodovky) vzhľadom na nápravy.
Rozdelenie:
- klasická koncepcia – motor s prevodovkou sú umiestnené vpredu-pozdĺžne. Hnacia sila sa prenáša spojovacím kĺbovým hriadeľom na zadnú nápravu.
Výhody:
- veľký a dobre prístupný batožinový priestor
- možnosť vytvorenia rôznych karosérií (sedan, combi, pickup)
Nevýhody:
- nutnosť použitia spojovacieho kĺbového hriadeľa, ktorý je zdrojom vybracií a hluku, zvyšuje hmotnosť automobilu, zmenšuje priestor pre posádku
- za určitých podmienok nedostatočné zaťaženie zadnej hnacej nápravy
- predný pohon – motor s prevodovkou a rozvodovkou je umiestnený pri prednej hnacej náprave, motor je uložený priečne alebo pozdĺžne
Výhody:
- veľký a dobre prístupný batožinový priestor
- možnosť vytvorenia rôznych karosérií
- odpadá spojovací kĺbový hriadeľ
- najlepšie využitie obstavaného priestoru
- bezpečnejšie prechádzanie zákrut
- jednoduchá zadná náprava
Nevýhody:
- odľahčenie prednej hnacej nápravy pri jazde do kopca a pri akcelerácií
- nutnosť použitia homokinetických kĺbov
- komplikovanejšia konštrukcia prednej nápravy
- zadný pohon – motor s prevodovkou a rozvodovkou je umiestnený pri zadnej náprave. Motor môže byť uložený pozdĺžne alebo priečne.
Pozn. ak je motor pred zadnou hnacou nápravou označuje sa ako typ s motorom uprostred.
Výhody:
- zadná hnacia náprava je lepšie zaťažená (jazda do kopca, akcelerácia)
- odpadá spojovací kĺbový hriadeľ
- jednoduchá konštrukcia prednej nápravy
Nevýhody:
- pretáčavosť
- malý batožinový priestor
- nemožnosť vytvorenia rôznych typov karosérií
- obtiažnejšie chladenie a kúrenie automobilu
- pri motoroch pred zadnou nápravou obtiažny prístup k motoru
pracovné fázy opráv automobilov
Pracovné fázy pri opravách vozidiel:
- prevzatie auta od zákazníka, napísať preberací protokol
- umiestnenie vozidla na pracovnú plochu alebo zdvihák
- odborné zhodnotenie poruchy
- diagnostikovanie pomocou diagnostických prístrojov za účelom zistenia poruchy
- zhodnotenie rozsahu poruchy (súčiastku opraviť alebo vymeniť?)
- oprava alebo výmena súčiastky
- skúšobná jazda
- odovzdanie vozidla zákazníkovi
Potreby a spotreba
Ľudské konanie vždy vychádza z určitých motívov. Základným motívom konania sú potreby, preto sa nimi zaoberajú viaceré vedné odbory.
Potreby označujeme ako pocit nedostatku, ktorý vyvoláva túžbu po jeho odstránení.
Potreby nútia človeka, aby sa o niečo usiloval, aby si kládol ciele a aby tieto ciele aj uskutočňoval. Potreby sú preto predpokladom výroby a výroba podmienkou uspokojovania ľudských potrieb. Keďže ľudské potreby sú rozmanité, možno ich členiť z viacerých hľadísk. Najčastejšie sa potreby členia podľa naliehavosti, t. j. poradia dôležitosti pre život človeka:
• základné potreby (primárne, existenčné)
Základné potreby sú spoločné všetkým ľuďom a pre existenciu človeka sú úplne nevyhnutné. Ide najmä o biologické potreby, napríklad potreby jedla, pitia, kyslíka, spánku, ale aj potreby odievania, bývania a pod.;
• vyššie potreby (sekundárne, kultúrne a luxusné)
-
Uspokojovanie týchto potrieb sa nepovažuje pre život človeka za nevyhnutné, ale sú dôležité pre kvalitu jeho života, jeho životnú úroveň (vzdelávanie, šport, divadlo, kino, módne oblečenie a pod.). Túžby a želania po ich uspokojovaní sú zdrojom motivácie, ktorá je potrebná pre fungovanie ekonomiky.
Potreby sa ďalej môžu členiť z rôznych hľadísk napríklad:
- individuálne (jedlo) a kolektívne (doprava),
- hmotné (materiálne, fyzické) a nehmotné (duchovné, kultúrne),
- prechodné (študovať) a trvalé (bývať),
- prítomné (šetriť) a budúce (cestovať),
- sociálne, spoločenské atď.
Spotreba je uspokojená potreba. Spotreba môže byť individuálna, čiže osobná (jedlo, pitie), alebo kolektívna, čiže skupinová (náradie pre športový klub). O spoločenskej spotrebe hovoríme vtedy, ak jej uspokojenie zabezpečuje štát, napríklad nemocnice, školy, diaľnice. Pojmom výrobná spotreba sa označujú najmä suroviny a materiály potrebné na ďalšiu výrobu.